Planujesz zlecenie komuś wykonania dla siebie strony internetowej, jednak nie masz pojęcia jak powinna ona wyglądać i czego tak właściwie masz od niej wymagać? A może poszedłeś już o krok dalej i wystawiłeś ogłoszenie, na które otrzymałeś wiele odpowiedzi, w których przewijają się hasła takie jak HTML, CSS, JS, WordPress, Joomla, RWD, optymalizacja, hosting, domena i inne, z którymi spotykasz się po raz pierwszy?Obecnie rynek skupia wielu Web Developerów, a więc osób tworzących strony internetowe. Na każde zlecenie wykonania takiej, potencjalny zleceniodawca uzyskuje dziesiątki ofert. Jak natomiast wybrać tą jedną ofertę osoby lub agencji, która spełni nasze (niekoniecznie jeszcze określone!) oczekiwania? Przewijające się techniczne i branżowe hasła, które podkreśliłem powyżej, niewiele mówią osobie, która nie ma doświadczenia w tworzeniu stron WWW. Jak więc zrozumieć, czego powinienem wymagać od strony internetowej i jej wykonawcy? Jeśli więc wiesz już, że potrzebujesz strony internetowej, lecz nie masz pojęcia na co powinieneś zwrócić uwagę i komu powierzyć to zadanie – zapraszam Cię do lektury. Ale na początku musimy odpowiedzieć sobie na jedno bardzo ważne pytanie:
Czy potrzebuję strony internetowej?
Strony internetowe przyjmują różne formy, zależne od celu jaki chcemy osiągnać przy jej pomocy. Najbardziej popularne rodzaje stron internetowych to:
- Strona osobista – możemy na niej publikować własne prace, dzielić się zainteresowaniami oraz ich efektami, osiągnięciami itp.
- Strona firmowa – dedykowana dla przedsiębiorców, którzy chcą przedstawić potencjalnym klientom:
- zakres swojej działalności
- cennik usług
- możliwości nawiązania współpracy
- referencje i dotychczasowe realizacje
- Blog – świetna forma dzielenia się z innymi swoimi przemyśleniami i wiedzą w różnych kategoriach:
- kulinarnej
- modowej
- technologicznej
- branżowej
- Strona wizytówka – w swojej formie podobna do strony firmowej, ale bardziej zwięzła. Zawiera najważniejsze informacje, przede wszystkim kontaktowe, na temat prowadzonej działalności.
- Portfolio – prezentacja przykładów swoich prac dla potencjalnych klientów. Szczególnie przydatne dla:
- fotografów
- grafików
- architektów
- projektantów
- Landing page – strona dedykowana konkretnym celom:
- promocji produktu lub usługi
- promocji wydarzenia
- zachęceniu użytkowników do podjęcia określonej akcji (np. zakupu, rejestracji, zapisania się na newsletter)
Jak wspominam na swojej stronie, wyobraź sobie z życia wzięty scenariusz – potrzebujesz skorzystać z usług mechanika, hydraulika, elektryka lub kupić jakiś przedmiot. Bierzesz do ręki telefon lub zasiadasz przed komputerem i otwierasz przeglądarkę. Wpisujesz to czego potrzebujesz i dostajesz wyniki. Wiele osób korzysta także z Google Maps, aby wyszukać takie usługi w najbliższej okolicy. O wyborze zadecydujesz zapewne na podstawie dopasowania danego usługodawcy do Twoich wymagań, np. cenowych. Szukasz więc takich informacji, a najlepszym miejscem do ich odnalezienia jest strona internetowa. Zakładając, że prowadzisz własną działalność lub oferujesz usługi powinieneś ułatwić innym dostęp do swojej oferty. Wzmacniasz tym samym swoją markę oraz ułatwiasz komunikację i interakcję między Tobą a klientem. Poza wspomnianymi rodzajami wyróżnić możemy także sklepy internetowe. Są to już bardziej rozbudowane serwisy, które służą sprzedaży produktów lub usług. Charakteryzują się większym zapleczem technicznym oraz rodzajem wykorzystywanej technologii.
Więcej o stronach i sklepach internetowych już w kolejnych postach. Nie przegap 🙂